U završnoj fazi razvoj obuke i jesensko, prekogranično probno merenje

U okviru projekta „Saradnja u osnovnom obrazovanju za podršku korišćenju digitalnih metoda i alata u Mađarskoj i susednim zemljama“ (u daljem tekstu: Projekat), u prvoj polovini 2025. održano je sedam značajnih stručnih radionica ključnih za uspešnu realizaciju projekta.

U okviru Projekta, partnerska mreža planira da realizuje ukupno 30 radionica u tri tematska područja, od čega je sedam održano u prvoj polovini 2025.

Prva radionica u oblasti „Razvoj digitalnih rešenja za podršku učenju u evropskoj saradnji” održana je 16. januara 2025. online putem Teams platforme. Dr. Imre Tódor, u ime Saveza mađarskih pedagoga u Rumuniji, predstavio je način efikasnog uključivanja digitalnog „escape room“ tipa programa u pedagoški repertoar. Objasnio je teorijske osnove i elemente alata, kao i pedagoško‑metodološku pozadinu platforme koja interaktivno i kreativno podržava učenje i prenošenje znanja. Istakao je da ovaj digitalni resurs posebno stimuliše razvoj saradničkih, analitičkih, logičkih i problemskih veština učenika. Tokom pitanja i odgovora, predavač i učesnici složili su se da digitalna „escape room“ igra može biti zaista uspešna u svakodnevnom obrazovnom radu ako, pored relevantnih zadataka, uključuje i prateće elemente vezane za nastavni sadržaj – QR kodove, slike, video materijale – kao i odgovarajući spoljašnji dizajn. U nastavku radionice učesnici su radili na pripremi pedagoških obuka koje projekt predviđa (jedna 30‑časovna i dve po 15‑časovne obuke).

Druga online radionica u toj oblasti održana je 30. januara 2025. Prvo je govorio Gergely Pintér, vođa radne grupe i načelnik odeljenja u Mađarskoj upravi za obrazovanje (OH), o dokumentaciji potrebnoj za akreditaciju pedagoških obuka, nakon čega su pregledali i planirali proizvode i povezane zadatke predviđene za obuke od 30 i dve po 15 časova u okviru njegove radne grupe.

Treća radionica teme održana je 19. februara 2025. Fokus je bio na završnoj verziji tri razvojne obuke: „Razvijanje digitalnih pedagoških kompetencija uz alate Nacionalnog portala za opšte obrazovanje“ (30 časova), „Planiranje časova digitalnim pedagoškim metodama na Portalu“ (15 časova) i „Kreiranje zadataka i kompleta zadataka na Portalu“ (15 časova), koje su učesnici predstavili, pregledali i komentarisali.

Za drugo tematsko područje („Digitalne mogućnosti evropskog talent‑mentoringa i karijernog usmeravanja“) prva radionica održana je 28. januara 2025. János Dugasz, vođa radne grupe i glavna direktorka OH, ukratko je sumirala promene u propisima za domaće pedagoške obuke, kao i zahteve vezane za obuke koje projekat predviđa. Zatim su članovi radne grupe izvestili o napretku u razvoju obuka i radionica i predstavili detaljne planove za tri obuke: „Digitalni alati za identifikaciju talenata u pedagoškoj praksi“ (15 časova), „Digitalni alati za razvoj talenata u pedagoškoj praksi“ (15 časova) i „Proces karijerne orijentacije i digitalni alati u pedagoškoj praksi“ (30 časova).

Druga radionica iz tog područja održana je 28. maja 2025. U uvodnom izlaganju, János Dugasz je naznačio da se po planu jesenas jedna obuka iz svake od tri razvijene obuke organizuje, a u prvoj polovini naredne godine i po dve prilike za svaku obuku. Nakon toga, članovi radne grupe izvestili su o stručnim zadacima koje su uradili tokom prethodna tri meseca.

U okviru trećeg tematskog područja („Digitalno upravljanje podacima, procedure i organizacija nastave“), prva stručna sesija održana je 18. februara 2025. Tokom prvog dela sastanka predstavljene su akreditacije pedagoških obuka u Rumuniji, Slovačkoj i Ukrajini. Dr. Andrea Barabás iz Saveza mađarskih pedagoga u Rumuniji i direktorica Centra Čutak Vilmos, Erzsébet Tamás, šefica Odseka za obrazovanje u Grockoj, i Béla Gabóda, direktor ogranka Karpatskog instituta za pedagoški razvoj u Beregsasu, govorili su o akreditacionim procedurama u svojim zemljama. Nakon toga, Andrea Réthey iz OH prikazala je mađarski sistem registracije pedagoških programa. Učesnici su potom razmotrili obaveze radne grupe vezane za pedagoške obuke i pregledali napredak u stručnim aktivnostima. Na radionici je najavljeno da se probno merenje iz matematike i čitalačke pismenosti planira održati između 20. oktobra i 9. novembra 2025. sa učešćem škola iz domaćih i stranih zajednica.

Druga radionica treće teme održana je 24. juna 2025. Dr. László Csergő, vođa radne grupe i načelnik odeljenja u OH, i Réka Saáry iz OH predstavili su pedagoške obuke razvijene u okviru radne grupe („Statistička pozadina i metodologija digitalnog nacionalnog testiranja kompetencija“ – 15 časova; „Regulatorne uloge u obrazovanju unutar i van granica“ – 15 časova; „Mogućnosti kompetencijalnog učenja i podučavanja u Mađarskoj i van granica“ – 30 časova), njihovu strukturu, planirane termine i ključne zadatke za organizaciju. Andrea Fási iz OH i dr. László Csergő moderirali su diskusiju o pozivanju škola za merenje i planiranim narednim koracima.

Finansirano od strane Evropske Unije. Ovde prisutne informacije i tvdnje su stavovi autora, koje se ne slažu nužno sa zvaničnim mišljenjima Evropske Unije ili Javne Fondacije Tempus. Ni Evropska Unija, niti finansijer ne mogu biti odgovorni za njih.